יום שישי, 22 ביולי 2011

מי ינצח בגמר כוכב נולד?

בעבר ניבא השיח ברשת את זהות הזוכה ב"אח הגדול". כעת, יום לפני גמר תוכנית ריאליטי מצליחה נוספת, יש לנו ניחוש מבוסס לזהות הזוכה: המנצח או המנצחת, הוא, היא...
   

קחו לעצכם חמש דקות של הפסקה ממחאת האוהלים וממאבק המתמחים בבתי החולים (המוצדקים, כמובן) לטובת האסקפיזם הממכר של הריאליטי: במוצאי שבת תגיע לסיומה עוד עונה של "כוכב נולד", התשיעית במספר. גם מי שלגמרי לא עקב אחרי התוכנית, בז לפורמט הזה ולא יודע מי זאת תמר יהלומי ומה עשה אביה, עשוי להתעניין בפרט הבא:
ניתוח השיח ברשת על כל אחד משלושת הפיינליסטים יכול לאפשר לחזות, במידה גבוהה של ביטחון, מי יהיה הזוכה הגדול. זה לא גימיק, לא ניחוש, אפילו לא הערכה בעקבות ביצועי המתמודדים בחצי הגמר או בשלבים מוקדמים יותר של העונה. מה שיש כאן זו תחזית שניגשת לשלושת המועמדים ללא כל הטייה מוקדמת, ומודדת שני פרמטרים:1) נפח השיחה על כל מועמד - כמה דיונים התפרסמו במדיה החברתית וכללו אזכור של שמו?2) סנטימנט הגולשים - מבין הדיונים על כל מתמודד, מה היה היחס בין דיונים בעלי אופי חיובי, שלילי או ניטראלי?ניתוח דומה שכבר עשתה Buzzilla ערב גמר ריאליטי אחר היה לפני סיום העונה השלישית של "האח הגדול". שם היו חמישה מתמודדים בבית, והצלחנו לחזות את סדר ההדחה המדויק של כל החמישה.חזרה ל"כוכב נולד". ניתוח השיח בשבוע האחרון על בסיס שני המשתנים האלה מציג את התמונה הבאה: דוד לביא מוביל על פני שני המתחרים האחרים לא רק בנפח השיחה (כלומר - יותר דיונים מזכירים את שמו, מה שבעצם גם אומר שיותר אנשים דיברו עליו), אלא גם בסנטימנט שהוא מייצר: כשני שליש מכלל הדיונים על דוד היו חיוביים באופיים - באופן משמעותי יותר משני המועמדים האחרים.ניתוח מדגם של שיחות על דוד מגלה שהוא נתפס כמוכשר יותר מלירון, והוא מהווה מודל להערצה בקרב ילדות ונערות צעירות. מול המצדדים, אחרים טוענים שהוא נשי ורך מדי, מבקרים את הביצוע שלו בחצי הגמר, וטוענים שאפילו שהוא מוכשר - לאחרים מגיע יותר לזכות.
לירון רמתי, לעומתו, רוכב על גל ה"רוח המזרחית", שקיבלה בחודש האחרון ביטוי ובמה בתוכניות דוגמת "היכל התהילה" ו"לה לה לנד". רבים מהגולשים מזכירים את הדמיון בין לירון לבין זוהר ארגוב, וחלקם אף קוראים לו לעמוד ולשיר בערב הגמר את "הפרח בגני", או שירים מוכרים אחרים של הזמיר. אבל לצד מעריצי זוהר, לירון גם מעורר אנטגוניזם רב, שבא לידי ביטוי בטענות כלפי הצרידות שלו, העובדה שהוא "לא יכול למשוך יותר משני שירים ברצף", והספקולציה שזכה לרוח גבית מהשופטים (כזכור, הוא כבר הודח והוחזר לתוכנית לאחר פרשת יהלומי, ע"ע) כיוון שהוא נתפס כמושך בעיני מירי מסיקה ומרגול. "דוגמן, לא זמר", מכנים אותו המקטרגים, כנראה על רקע העובדה שאכן כבר קיבל חוזה ייצוג לאחת מחברות האופנה - ללא קשר לתוצאות הגמר במוצ"ש.
חגית יאסו זוכה לאהדה רבה בקרב הקהל ברשת. הבעיה העיקרית שלה היא שפשוט מדברים עליה פחות: היא מייצרת כ-31% פחות דיונים ברשת מדוד, וכ-25% פחות דיונים מלירון. נראה שלמרות הרוח הרעננה שמביאה איתה הנציגה הראשונה של העדה האתיופית מעל במת הגמר בתוכנית עם הרייטינג הגבוה ביותר בישראל (גם ברשת, אגב, לא רק בשידור חי בטלוויזיה) המתח העדתי בין דוד ולירון מושך יותר תשומת לב מהקהל ברשת.
בשורה התחתונה: דוד מנצח, ואחריו לירון וחגית, בסדר הזה. כאן המקום לציין שההבדלים בין שני האחרונים פחות מובהקים, וכן שלירון מוביל על פני חגית בנפח השיחה, אך גם מעורר יותר אנטגוניזם ממנה - דבר שעלול להוריד מהגדר את המתנדנדים ששוקלים לסמס בעבורו בערב הגמר. כמובן שלכל אלא נדרש להוסיף את ההסתייגות שנובעת מאי-הוודאות לגבי הביצוע של השלישייה ביום שבת עצמו, ואת הערות וניקוד השופטים לאותם ביצועים - שני גורמים שעשויים להשפיע על "הקולות הצפים" של מי שאינו אוהד מושבע של אחד מהשלושה. עכשיו רק נותר לשבת ולחכות מה יקרה בחוף הסטודנטים בחיפה במוצ"ש...


חגי לוי הוא מנהל תוכן בחברת Buzzila למחקרים במדיה חברתית

1 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

טעיתה

הוסף רשומת תגובה