יום ראשון, 13 במאי 2012

מנינט עד עומר אדם: מה קורה לפליטי "כוכב נולד"?‏

נרדפים על ידי הפפארצי, ממלאים את קיסריה ומייצגים את ישראל באירוויזיון, ומצד שני מחלטרים באירועים, מופיעים במזרח אירופה ומחזיקים עבודה קבועה שלא קשורה למוזיקה. כמה מצליחים המתמודדים והזוכים רגע אחרי סיום העונה?
איך הזמן רץ כשנהנים. רק אתמול התחילו הגישושים המהוססים של "לא נפסיק לשיר", וכבר הפכו תכניות הזמריאליטי למפלצות טלוויזיה עתירות רייטינג. מאז שחדר הלידה של הכוכבים נפתח במרכזו של הפריים טיים, הוא הביא לחיינו זמרים, רקדנים, טבחים, שורדים וחנונים משודרגים. כוכב נולד, תוכנית הריאליטי הגדולה הראשונה, התוותה במהלך שנות פעילותה מסלול ברור לכוכבות. היא זו שעדיין מספקת באופן קבוע דם חדש לביצה. ממליכה מלכים ומכתירה נסיכות, שישבו על כס המלכות רק שבריר קצר של זמן. לפחות עד שיוולד הכוכב הבא, והם יחזרו להיאבק על מקומם תחת פנסי התהילה.

היום, חדר הלידה עובד בקצב גבוה הרבה יותר. הצוות של יואב צפיר כבר לא היחיד שמתפעל את האופרציה הזו, ומיילדים נוספים נוספו לרשימת התורנויות. בעקבות התחרות, בעיקר זו מול The Voice, "כוכב נולד" חייבת להמציא את עצמה מחדש. בעונה העשירית, שתתחיל בקרוב, חובת ההוכחה רובצת במלוא משקלה על אנשי טדי הפקות. המוצר שלהם חייב לשמור על עליונות מול המתחרים, וצריך לגרום לזה להיראות הכי נכון, מדויק ונוצץ. ברוח כינוסי המחזורים שפותחים כל עונת ריאליטי, חפרנו גם אנחנו בעבר, ובדקנו מה ומי יצא מחדר הלידה הזה ונכנס לחיים שלנו.
מה יצא מהעונה הזו? מאחורי הקלעים של "כוכב נולד 10": 

המולטי טאלנט


הזוכה הראשונה של התכנית, היא הפגז שנורה הכי רחוק בינתיים מהתותח הזה. כן, היא הגיעה עם כמות אדירה של כשרון מהבית, ועם לא פחות סטאר קוואליטי, אבל רשימת ההישגים שלנינט טייב בעשור האחרון עדיין מתחילה בתוך ים של דמעות בערב חם ולח על חוף ניצנים. מאז היא עשתה טלוויזיה ("השיר שלנו"), רדיו (תכנית אישית בשם פנדו-נג'נה ב-88), תיאטרון (אביב מתעורר בקאמרי), מופעי מוזיקה לילדים (פסטיגל, "שיר נולד", "פסטיבל שירי ילדים"), קולנוע (קירות), דיבובים (מרי פופינסהנסיכה והצפרדע), ואפילו כמה קמפיינים (אורנג', פלאפון, דלתא). בתוך כל זה, היא עשתה גם המון מוזיקה. 
את האלבום הראשון שלה הפיק אביב גפן, שהיה אחראי גם על החומרים, אבל זה גרם לה להרגיש כמו בובה על חוטים. היציאה שלה לדרך עצמאית, הייתה בכיוון המוזיקה הלא מסחרית. אלבומה השני, "קומוניקטיבי", כבר גרם לכמה גבות להתרומם, אבל קנה לה שם של יוצרת עצמאית אמיצה ובעלת אמירה. מאז היא מבססת את המעמד שלה בתחום, מופיעה עם מיטב השמות בסצנה (שיתוף הפעולה עם גלעד כהנא בפרויקט The Walking Man היה משובח במיוחד), ומתקרבת להשקת אלבום סולו שלישי שהוקלט באנגליה.  יש משהו בנינט שפשוט לא מאפשר לשבוע ממנה. שילוב מצוין של יופי, כשרון והמון סימפטיה פשוטה וכנה, סינדרלה גרסת קריית גת.

עצמאית ובעלת אמירה. נינט וגלעד כהנא:


המרוויח הגדול


הוא שיקר כדי להיכנס לתכנית, ונזרק ממנה ברגע שזה התגלה. אבל זה לגמרי לא רלוונטי ברגע שמשווים את הרקורד שלו מאז, מול הרקורד של זוכת העונה השביעית, רוני דלומיעומר אדם כבר הספיק להוציא שני אלבומים, למלא את קיסריה, להפוך לכוכב ענק בזמר הים תיכוני (וגם להרוויח בהתאם), והוא רק בן 19. שמו של אדם נקשר גם לפרשת מרגלית צנעני, שאחרי ההדחה מהתכנית פרשה עליו חסות וחיברה אותו למנהל האמנים אסף אטדגי.

למרות שלא היה המנצח הגדול של העונה, ולמעשה לא הגיע אפילו לשלישיית הגמר, עומר אדם חייב תודה גדולה לתכנית על התנעת הקריירה המוזיקלית שלו ועל החשיפה האדירה שהביאה לו. גם חן אהרוני ואדיר אוחיון (משתתפי העונה החמישית), מינפו את ההשתתפות בתכנית לפיתוח קריירה מוזיקלית מבלי שהגיעו לשלבים המכריעים של התכנית. 

מרים את קיסריה. אדם בהופעה: 

המתפוגגים

הם נכנסו לנבחרת, עברו את כל הניפויים, שרדו עד הגמר, אבל נעלמו מייד אחריו בלי להותיר אפילו שובל דק של אבק כוכבים. יכול להיות שזה השירות הצבאי שמחק להם את הסיכוי להישאר בתודעה, או המציאות הקשה והתובענית של השואו-ביז, אבל רובם הפכו לשמות שקשורים לזיכרון עמום ולא יותר. אלה הם תוצרי הלוואי של המכונה לייצור כוכבים: מיכאל קירקילן (עונה 3) שחרר סינגל בשם "זה כואב", וגם כתב והלחין לאייל גולן את השיר "מצטער" מ-2008. רפאל מירילא (עונה 4) שחרר גם הוא כמה שירים אחרי התכנית, אבל שמר מאז על דממה. שלומי בראל (עונה 5) הסתבך עם המשטרה הצבאית בגלל פחות מגרם של מריחואנה ועבר לעבוד בחברת גיטרות. ולדי בלייברג (עונה 7), שזכה לאיומים על חייו לפני הגמר, עבר לככב היום במזרח אירופה. כל אלה, והרשימה לא כוללת את אלה שבכלל לא הגיעו לשלישיית הגמר.


מה יצא לו מהגמר? שלומי בראל: 


החרוצים

הראל מויאל זכה ב"כוכב נולד" אחרי "מהפך", שבו עקף במספר הסמסים את הראל סקעת. מויאל ייסד זרם חדש של כוכבים והוא "הלוחם הרגיש", שעליו נמנה גם עידן עמדי מהעונה השמינית. מאז הזכייה בתכנית מויאל הספיק לשחרר כבר שלושה אלבומים, זכה באלבום זהב, כתב מוזיקה להצגת תיאטרון בשם "בתולים", ונכון להיום הוא מתמודד בהישרדות VIP, תוכנית ריאליטי של הערוץ המתחרה.


המקום השני של אותה העונה לא הוציא לסקעת את החשק והמרץ, אלא מיקם אותו תקשורתית גבוה יותר. גם הוא עם שלושה אלבומי סולו על המדף, תארים כמו "זמר השנה" ו"איש השנה במוזיקה", אלבום פלטינה, הרפתקה קצרה באירוויזיון ויציאה מתוקשרת מאד מהארון. סקעת ניצב במקום השני ליד מויאל גם בפסטיגל שבו השתתפו. ההתנסות הבימתית המשמעותית יותר הייתה במחזמר מי שחלם, ובימים אלו הוא משתתף במחזמר גדול יותר כמעט נורמלי
לפעמים המקום השני הוא הזוכה הגדול. סקעת:


פועלי התעשייה

הם לא כוכבי ענק, אבל לא נעלמו לאנונימיות. הם מעמד הביניים של הזמרים בישראל. הם מתחזקים קריירה ומחזיקים מעמד בתחום לא קל. הם עדיין צעירים ועשויים לפרוץ, אבל נדמה שהבום הגדול כבר מאחוריהם. הם עשו פסטיגלים, הקליטו אלבומי סולו, לקחו חלק בפרויקטים מוזיקליים ושיתופי פעולה אחרים, נכנסו לנישה קיימת או יצרו אחת משלהם, ובעיקר – ממשיכים בסבלנות לנסות ולזכות בתואר הכוכב, גם אם זה לא יהיה צביקה הדר שיגיש להם אותו. מאיה רוטמןשי גבסואוהד שרגאילירון רמתידיאנה גולבימיי פיינגולדבועז מעודה ואחרים. כל אלה לא הפכו לאייקוני תרבות ישראלים, אבל סביר להניח שהתרומה המצטברת שלהם היא בעלת השפעה על המשקל הסגולי של הדבר החמקמק הזה שנקרא מוזיקה ישראלית. 


תרמה לעולם המוזיקה הישראלי? מיי פיינגולד: 

הדיוות


שירי מימון ומארינה מקסימיליאן בלומין קיבלו בזכות התכנית תנופה אדירה לקריירה. מיימון הקליטה ארבעה אלבומים (אחד נגנז ושניים זיכו אותה באלבום זהב), עשתה אירוויזיון, טלוויזיה, קצת מחזמר, ואפילו שיתפה פעולה עם סקאזישמעון בוסקילה ומתי כספי. בלומין דגמה קצת טלוויזיה, פסטיגלים ואפילו דוגמנות. היא עובדת על אלבום הבכורה שלה כבר מאז סיום התכנית, אבל עדיין לא שחררה אותו. עם או בלי קשר, היא מעלה מופעי מוזיקה גדולים בסגנונות שונים ובהרכבים שונים, החל ממוזיקה קלאסית ועד אלתורי ג'אז. בזמן שנינט חתכה מהזרם המרכזי, הן נשארו בתוכו, ושמרו על קו סגנוני מאד ברור ויציב – מימון היא "הזמרת הישראלית" ומארינה היא המתוחכמת. 

שברה למיינסטרים. מימון ושמעון בוסקילה: 
המתח בחדר הלידה של טדי הפקות עולה. העונה הזו יכולה להיות עונה של להיות או לחדול. מעבר לעניין בעונה עצמה ונתוני רייטינג גבוהים, הם חייבים לנפק כוכב/ת משמעותי/ת וגדול. כזה שיסחף את הקהל כמו נינט, שיעז וינסה כמו מארינה מקסימיליאן בלומין, שיפרוץ כמו עומר אדם ושיחשוב טוב טוב מה הוא אומר ומה הוא חושף כשהוא מתראיין ל-7 לילות. הרי בקרוב מאד הקופי שופס באמסטרדם יפסיקו לחפש עובדים.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה